Що таке дистанційне навчання? У чому відмінність понять дистанційне і онлайн-навчання?
Зараз педагоги, батьки та учні гаряче обговорюють питання дистанційного навчання. При цьому хтось називає це онлайн-навчанням, хтось дистанційним. Досить часто ці поняття використовують як синоніми.
Давайте розберемося, навчання онлайн і дистанційно – це одне і те ж, чи є відмінності? А якщо є різниця, то в чому вона полягає?
В Академії репетиторів ми навіть проводили колоквіум на цю тему.
Дистанційне навчання
Це словосполучення найчастіше асоціюють із заочною формою навчання, але воно має на увазі зовсім інше поняття.
Дистанційне навчання – це форма одержання освіти (нарівні з очною, заочною, очно-заочною та екстернатом), при якій в освітньому процесі використовуються традиційні та специфічні методи, засоби і форми навчання, засновані на комп’ютерних і телекомунікаційних технологіях.
Дистанційно – всі види навчання на ВІДСТАНІ.
Тут і старі добрі заочники, і відеокурси, і електронні підручники, в тому числі, інтерактивні, і спілкування через соціальні мережі (як зараз), і онлайн-заняття теж.
В основі дистанційного навчання лежать самостійні заняття учня за розробленою програмою. Звіти про виконану роботу він періодично віддає на перевірку викладачеві.
До появи інтернету зв’язок “вчитель-учень” встановлювалася, наприклад, за допомогою звичайної пошти. Це було навчання по листуванню. Трохи пізніше почали використовувати радіо, телебачення і супутниковий зв’язок.
Ці формати здобули популярність через відсутність прив’язки до місця і розкладом, що було і залишається особливо цінним для жителів віддалених населених пунктів. Сьогодні багато репетитори розробляють цілі дистанційні курси для учнів від 1 до 11 класу.
Онлайн-навчання
Онлайн-навчання – це отримання знань і навичок за допомогою комп’ютера або іншого гаджета, підключеного до інтернету. Це навчання в режимі “тут і зараз”, опосередковане з’єднанням. Такий формат з’явився у сфері дистанційного навчання і став його логічним продовженням з розвитком інтернету та цифрових технологій.
Відеозаписи лекцій з’являлися в мережі ще в кінці 1990-х, але, по-справжньому популярними вони стали після 2010 року.
З тих пір онлайн-курси стали не просто засобом отримання знань і здачі іспитів онлайн, але і своєрідним каналом для прямого зв’язку вчителя і учня. Онлайн-навчання дозволяє учням повністю зануритися в освітню середу – дивитися/слухати заняття, виконувати завдання, консультуватися з вчителями і спілкуватися з такими ж учнями, завдяки підключенню до мережі.
В одній смисловій зв’язці з онлайн-навчанням вживають слова і словосполучення “e-learning” та “електронне навчання”. Вони вказують на можливість учня здобувати знання в різних форматах: аудіо, відео, текст з гіперпосиланнями, інфографіки, програми, ігри, інструменти й матеріали для отримання знань через доповнену реальність та інше.
Подібності та відмінності онлайн-навчання і дистанційного навчання
Головна подібність – саме навчання, тобто процес отримання нових знань і навичок.
Причому ПОЗА навчальних закладів і БЕЗ безпосереднього контакту з учителем. Цей процес вимагає набагато більшої самодисципліни та свідомості від учнів.
Поняття “дистанційне навчання” вказує на те, що між учнем і вчителем існує відстань.
“Онлайн-навчання” означає, що вивчення тієї чи іншої теми відбувається за допомогою інтернет-з’єднання. Тобто, учень і вчитель також віддалені один від одного.
Поняття дистанційне навчання ширше, ніж онлайн-навчання, і вбирає “онлайн” в себе.
Дистанційне навчання є процес, а онлайн є маленький цеглинка процесу.
Онлайн – це заняття тут і зараз. Дистанційно, це може бути не зараз, а коли зручно (прослухати, наприклад, записи уроків).
Навчатися дистанційно зручно:
– індивідуальний темп навчання – вивчати матеріали можна у власному темпі, незалежно від груп і програм.
– гнучкий графік – матеріали доступні в будь-який час дня і ночі, що вирішує питання високої зайнятості і різниці в часі.
– мобільність – ефективний зворотний зв’язок від викладачів у ході всього періоду навчання.
Але саме онлайн-навчання дозволяє з’ясувати незрозумілі питання відразу.
Це живе спілкування.
Ось думки педагогів з цього питання:
Головні питання при виборі онлайн/дистанційного навчання
І головне питання – що вибрати?
У різноманітті форматів і назв дуже легко загубитися і складно підібрати якісну програму навчання для учня.
На що потрібно звернути увагу при виборі.
Ось невеликий перелік таких питань:
- Чи є безкоштовні пробні або ознайомчі фрагменти занять по темі? Це допомагає скласти враження про майбутнє навчання і вирішити, чи підходить такий формат і чи варто на нього записувати взагалі?
- Якщо в програмі прописані вимоги до рівня підготовки учня – це означає, що вона розроблена для конкретної аудиторії, що підвищує ступінь корисності матеріалу. Потрібно буде виконувати якісь письмові завдання?
- Наявність практичних завдань – незаперечний плюс в будь-якій програмі. Чим більше завдань, тим вище ймовірність якісного освоєння нових навичок і знань. До кого можна звернутися у разі технічних проблем (доступ до матеріалів, вчитель, завантаження виконаних завдань)? Хто і як швидко їх вирішити?
- В ідеалі, в учня повинен бути свій віртуальний кабінет у системі навчання. Там відбувається все навчання, здача завдань, спілкування з викладачем. Якщо такого немає, то повинні вказувати контактні номери телефонів, адреси електронної пошти та/або посилання на профілі в соціальних мережах репетитора для зв’язку. Яким чином можна зв’язатися з викладачем для консультації і як часто це можна робити?
Інтернет та цифрові технології змішали докупи поняття онлайн і дистанційного навчання. Обидва варіанти назв представляють собою навчання поза аудиторією, за власним ритму і графіку.
Тепер головне питання для педагогів і учнів полягає не у форматі навчання, а в його якості, тривалості і актуальності для сучасного світу.
P. S. Інформація зібрана зі статей, розміщених в інтернеті.
Вступайте на нашу групу в вк
Наш сайт: